Крім вміння керувати автомобілем і дотримуватися правил дорожнього руху, кожному водієві потрібно мати уявлення про те, як влаштований автомобіль, з яких компонентів він складається і як він працює. Це знання допоможе водієві розуміти, які проблеми можуть виникнути під час експлуатації автомобіля та як їм можна запобігти.
Зміст:
Існує величезна кількість марок і моделей легкових автомобілів, але за будовою вони практично однакові. Будь-який легковий автомобіль складається з декількох основних частин: кузова, трансмісії, двигуна, ходової частини та систем керування двигуном і електрообладнанням. Кожна з цих частин складається з безлічі деталей, але для простого водія достатньо знати основні моменти. Базові знання по автомобілю допоможуть в деяких ситуаціях обійтись без допомоги фахівців з СТО, що може заощадити бюджет автовласника. Давайте розглянемо ці основні моменти кожної складової автомобіля окремо.
Кузов автомобіля
Кузов машини є однією з найважливіших частин автомобіля, що виконує кілька функцій одночасно. По-перше, він є несучою конструкцією, завдяки якій закріплюються і з'єднуються всі вузли і агрегати в конструкції авто. По-друге, кузов надає автомобілю зовнішнього вигляду і захищає його внутрішні частини від зовнішніх впливів.
У якості цікавого факту можна відзначити, що в перших десятиліттях розвитку автомобілебудування замість кузова використовували раму, до якої кріпили всі деталі. Однак у процесі розвитку автомобільної промисловості конструктори вирішили замінити раму на кузов щоб знизити загальну масу машини. Так з'явилася друга назва кузова - полегшена рамна конструкція.
Але це стосується саме легкових автомобілів. А от деякі позашляховики досі мають рамну конструкцію, яка є набагато витривалішою та практичнішою за кузовну й дозволяє встановлювати такий тюнінг як силові бампери, посилені пороги, великі ліфт-комплекти тощо.
Сучасний кузов складається з декількох основних складових, таких як:
- дах машини;
- підкапотний відсік для розміщення силового агрегату;
- передні та задні лонжерони - міцні металеві балки, що кріпляться до днища та виступають у яксоті опори для підвіски;
- днище - на нього приварюються різноманітні елементи посилення та навісні елементи, такі як передні та задні крила, капот, кришка багажного відділення та двері.
Важливо розуміти, що тип кузова є не лише функціональною частиною автомобіля, а й його візитною карткою. Тому автовиробники приділяють особливу увагу дизайну та якості кузова, щоб створити автомобіль, який буде як зручним і функціональним, так і привабливим ззовні та зможе задовольнити потреби кожного покупця.
Корисні посилання:
Ходова частина
Ця система є ключовою під час руху на дорозі. Вона складається з безлічі деталей, вузлів і агрегатів. Незважаючи на це, водіям-початківцям важливо розуміти тільки основні елементи - передню і задню підвіски, колеса і ведучі мости.
Особливу увагу слід приділити підвісці - саме вона "з'єднує" кузов машини з дорогою. Не вдаючись детальніше, існують два основоположних види підвісок - залежні та незалежні. Залежні підвіски мають колеса однієї осі, жорстко пов'язані між собою. У той час як незалежні підвіски надають більш мʼяку поведінку кожного колеса на дорозі і є більш поширеними на нових автомобілях завдяки їхній ефективності та доступній ціні. Крім того, передня незалежна підвіска сприяє покращенню керованості та комфорту водіння.
Ось деякі основні компоненти підвіски, які можна зустріти практично в будь-якому автомобілі:
- Амортизатори
- Пружини
- Вироти
- Шарові опори
- Стабілізатори поперечної стійкості
- Ресори
- Колісні підшипники
- Різноманітні кріплення та болти
Корисні посилання:
- Види автомобілів: Як працює підвіска автомобіля?
- Як влаштована підвіска автомобіля
- Ліфт підвіски - що це та який ліфт обрати?
- Як вибрати ресори
- Чому скриплять пружини на авто
- Які пружини вибрати для авто
- Заміна пружин підвіски
- Як перевірити амортизатори
- Як стиснути пружину амортизатора?
- Як вибрати стійки амортизатора
- Ремонт і заміна стійок амортизатора
- Які амортизатори поставити - газові або масляні (газомасляні)
- Ремонт стійок амортизатора і як перевірити стійки амортизаторів
- Ремонт газооливного амортизатора власними руками
- Заміна амортизаторів
- Газооливні амортизатори: призначення та вплив на автомобіль
Трансмісія
Трансмісія - головна частина автомобіля, що відповідає за передачу крутного моменту від двигуна до коліс. У загальному розумінні трансмісією називають коробку передач, проте вона складається з кількох складових:
- Коробка передач - основний елемент трансмісії, що відповідає за перемикання передач і передачу крутного моменту від двигуна до коліс. Коробка передач може бути механічною, автоматичною або варіаторного типу.
- Мости - це частина трансмісії, яка передає крутний момент від коробки передач до коліс автомобіля. Розташування моста залежить від приводу автомобіля. Якщо автомобіль має передній привід, то міст вмонтовано в коробку передач. Якщо задній привід, то міст розташований у задній частині автомобіля.
- Карданний вал - з'єднувальний елемент між коробкою передач і мостами. Він передає крутний момент від коробки передач до мостів. При цьому карданні вали повинні бути збалансовані, щоб виключити вібрації під час руху.
- Двигун - силовий агрегат автомобіля, що відповідає за передачу енергії до коліс. Двигун виробляє енергію завдяки спалюванню палива та передачі виробленої теплової енергії через трансмісію. Двигун може бути бензиновим, дизельним або електричним.
Кожен елемент трансмісії виконує важливу функцію і має свої характеристики. Наприклад, коробка передач визначає кількість передач і передавальне число, що дає змогу зменшити навантаження на двигун і забезпечити більш економічне використання палива. Мости, в свою чергу, передають крутний момент від коробки передач до коліс автомобіля. Карданний вал забезпечує з'єднання між коробкою передач і мостами, а двигун передає енергію через трансмісію до коліс.
Корисні посилання:
- Види автомобільних двигунів
- 6 основних типів автомобільних трансмісій
- Що таке блокування диференціала в автомобілі
- Як працює диференціал?
- Типи диференціалів в автомобілі
Рульова система
Рульова система дає змогу водієві керувати напрямком руху автомобіля. Вона складається з рульового механізму, рульової колонки, рульової рейки та рульових тяг. Водій повертає кермо, яке пов'язане з рульовою колонкою, що у свою чергу пов'язана з рульовою рейкою. Рульова рейка переміщує передні колеса автомобіля в потрібному напрямку.
Окрім того, до цього розділу можна віднести і гальмівну систему, адже вона також безпосередньо впливає на керування автомобілем. Гальмівна система, в свою чергу, забезпечує зупинку автомобіля та запобігає його руху за необхідності. Вона складається з головного гальмівного циліндра, гальмівних колодок, дисків або барабанів і гальмівних шлангів.
Коли водій натискає на педаль гальма, головний гальмівний циліндр переправляє гідравлічну рідину через гальмівні шланги до гальмівних колодок або гальмівних дисків. Це створює тертя, яке уповільнює або зупиняє рух автомобіля.
Як і у випадку з іншими компонентами автомобіля, рульова та гальмівна системи потребують регулярного обслуговування та перевірки, щоб гарантувати їхню правильну роботу. Рекомендується перевіряти стан гальмівних колодок і гальмівних дисків, а також системи гідравлічного підсилювача керма, що допомагає водієві повертати кермо легко та без зусиль. Лише за умови правильного обслуговування ці системи можуть працювати якнайкраще і забезпечувати безпечну та комфортну їзду на автомобілі.
Корисні посилання:
Електрообладнання
Сучасні автомобілі немислимі без електричного обладнання. Усі вузли та елементи машини працюють виключно завдяки електриці. Ось перелік основних елементів електричного обладнання автомобіля:
- Акумулятор або акумуляторна батарея (АКБ) - це пристрій, який живить автомобільні прилади та запускає двигун. У незапущеному стані автомобіля, акумулятор забезпечує живлення всіх додаткових пристроїв, таких як фари, магнітола та інших.
- Генератор - це пристрій, що забезпечує стабільне живлення електричної системи автомобіля та заряджання акумуляторної батареї.
- Система управління двигуном - це блок управління та різноманітні датчики, які контролюють роботу двигуна.
- Споживачі електроенергії - це різні пристрої, які споживають електричну енергію, такі як фари, електросклопідіймачі, система запалювання, склоочисники, система мультимедіа, кондиціонер і т.д.
- Електропроводка - це велика кількість дротів, які проходять по всьому автомобілю й утворюють бортову мережу машини. Вона забезпечує з'єднання всіх джерел споживання електричної енергії в машині між собою.
Корисні посилання:
- Встановлення додаткової оптики
- Як вибрати додаткове світло на машину
- Які додаткові фари дальнього світла краще купити
Крім цього, у виборі, тюнінгу та обслуговуванні авто існує багато інших аспектів, в яких слід розібратися щоб отримувати максимум від свого автомобіля, не витрачаючи великих коштів.
Корисні статті, що стануть вам у нагоді:
- Кращі компактні позашляховики та кросовери
- Найбільшші Позашляховики у Світі
- Як встановити та під'єднати фаркоп?
- Кращі українські всюдиходи
- Види ролетів для пікапів
- Що таке шноркель?
- Недорожчі позашляховики: ТОП 5 найкращих варіантів для бездоріжжя
- Тюнінг позашляховиків: як підготувати автомобіль до суворої місцевості
- Рамні позашляховики: рейтинг найпопулярніших моделей
- Автобагажники та автомобільні бокси