Ви коли-небудь замислювалися, чому ви можете комфортно проїжджати у своєму чотириколісному транспортному засобі великі відстані? Можливо, ви подумали про сидіння? Сидіння чотириколісного транспорту відіграють вагому роль, але меншу, ніж підвіска вашого автомобіля. А ось сукупність пружин і амортизаторів в автомобілі забезпечує плавність ходу і той самий комфорт для водія та пасажирів.
Зміст
- Як працює підвіска?
- Які функції підвіски?
- З яких частин складається підвіска автомобіля?
- Які бувають типи підвіски автомобіля?
Типи систем підвіски та принцип їх роботи
Підвіски відіграють вирішальну роль у підтримці рівноваги автомобіля на пересіченій місцевості. Під час руху на високій швидкості існує ймовірність того, що автомобіль може зіткнутися з раптовим ударом і перекинутися. Однак підвіски покликані захистити автомобілі в таких випадках. Крім того, вони забезпечують комфортну їзду для пасажирів, незалежно від типу дороги та включно з бездоріжжям.
Існують різні типи підвісок, які підходять для різних типів автомобілів. Сьогодні ми більш детально познайомимося з основними з них. Але для початку давайте розберемося з тим, як саме працює система підвіски автомобіля і дізнаємося функції, за які вона відповідає.
Як працює підвіска?
Підвіска складається з пружин, які накопичують кінетичну енергію, що виникає в результаті тертя під час руху автомобіля на високій швидкості по вибоїстій дорозі. Ця енергія передається амортизаторам, які, своєю чергою, перетворюють її на теплову енергію. Рідина, присутня в амортизаторах, розсіює цю енергію, запобігаючи перегріванню. Поєднання пружин і амортизаторів забезпечує максимальний захист і комфорт для пасажирів.
Які функції підвіски?
Підвіска виконує такі функції:
- Запобігання перекиданню автомобілів, що рухаються на екстремальних швидкостях.
- Покращення характеристик автомобіля на вибоїстих дорогах і бездоріжжі.
- Нейтралізує вплив сильних ударів, з якими автомобіль стикається під час руху.
- Забезпечує комфортну поїздку для пасажирів, запобігаючи їхньому підстрибуванню в автомобілі.
- Забезпечує баланс автомобіля при різких поворотах, щоб він не перекинувся.
- Обмежує передчасний знос інших деталей автомобіля, знижуючи витрати на їх утримання та обслуговування.
З яких частин складається підвіска автомобіля?
Системи підвіски, незалежно від їхнього типу, мають деякі загальні деталі. До них належать:
- Пружини: Їхня основна функція полягає в накопиченні кінетичної енергії. Кількість запасеної енергії залежить здебільшого від їхнього матеріалу та довжини. Пружини бувають трьох типів: спіральні, пневматичні та листові.
- Амортизатори: Також відомі як демпфери, вони перетворять кінетичну енергію, накопичену в пружинах, у теплову енергію. Вони знаходяться між колесами і рамою автомобіля. Верхня частина амортизаторів прилягає до автомобіля, а нижня - до коліс.
- Стабілізатор поперечної стійкості: Це металевий брус, що з'єднує обидва боки підвіски та запобігає скочуванню автомобіля під час проходження повороту.
Які бувають типи підвіски автомобіля?
Типи систем підвіски в автомобілях бувають такими:
1. Ресорна підвіска
Листові ресори діють як амортизатори, витримуючи велику вагу. Вони виготовлені зі сталі і можуть прогинатися, коли вісь автомобіля чинить на них тиск. Крім того, вони можуть легко гасити нерівності, з якими стикається автомобіль на дорозі. Це, поряд з високою несучою здатністю, робить їх ідеально придатними для використання в комерційних автомобілях.
2. Торсіонна підвіска
Що можна сказати про торсіонну підвіску? Це просто та надійно: балка, що з'єднує обидва колеса, яка злегка скручується під тиском, щоб забезпечити певну незалежність руху кожного колеса. Торсіонні балки відносно дешеві і прості у виготовленні.
Однак під дією відцентрової сили (з боку в бік) торсіонна балка залишається жорсткою, щоб протистояти крену кузова, що дозволяє вам впевнено проходити повороти.
Торсіонні балки відносно дешеві і прості у виробництві, монтажі та обслуговуванні, але вони не дають інженеру навіть близько такої свободи у виборі балансу між комфортом, маневреністю і стабільністю, як незалежні системи. Окрім того, такий тип підвіски може пропускати в салон більше шуму, вібрації і різких звуків, тому найчастіше підвіски торсіонні використовують в бюджетних автомобілях, позашляховиках та причепах.
3. Підвіска з поздовжніми важелями
Один кінець підвіски цього типу кріпиться до амортизатора і задньої осі, а інший кінець з'єднується з шасі автомобіля. Вони абсолютно не підходять для важких транспортних засобів і ідеальні для мотоциклів або квадроциклів.
4. Залежна підвіска
Мається жорстка вісь, що з'єднує ліве і праве колеса. Вона застосовується у важких автомобілях, таких як позашляховики і вантажівки. Крім того, її часто використовували в старих автомобілях усіх типів, зважаючи на її простоту і надійність.
5. Незалежна підвіска
У цьому типі ліве і праве колеса не з'єднані і можуть рухатися незалежно одне від одного. Хоча їхня конструкція складна, вони забезпечують більш високий амортизаційний ефект. Розташування пружин і амортизаторів істотно різниться в різних типах незалежних підвісок, але є і загальні рішення, за якими їх об'єднують.
6. Двоважільна підвіска
Він названий так через свої "А"-подібні важелі, схожі на дужки (зустрічаються тільки в незалежній підвісці). Вони підтримують стійкість автомобіля і забезпечують пасажирам комфортну їзду завдяки більшій керованості навіть на екстремальних швидкостях. Модернізована версія цього типу підвіски використовується здебільшого у спортивних автомобілях та автомобілях класу люкс.
7. Підвіска типу Макферсон
Це недорогі і широко використовувані типи підвісок в автомобілях. Основна причина їхнього широкого застосування полягає в тому, що вони прості за конструкцією, легко керовані та забезпечують хороший рівень комфорту для пасажирів. Цей тип може бути легко модифікований відповідно до потреб того чи іншого типу автомобіля.
8. Пневматична підвіска
У цьому типі підвіски замість звичайних стійок амортизаторів використовуються пневматичні подушки (демпфери сильфонного типу), що стискають повітря. Вони легко витримують автомобілі великої маси і можуть забезпечити змінний кліренс (дорожній просвіт). Вони можуть переносити екстремальні навантаження і забезпечувати комфортну їзду для своїх пасажирів і відмінно підходять для автомобілів класу люкс або великих вантажівок.
9. Багатоважільна підвіска
Основною причиною популярності цієї підвіски є її якісне зчеплення, що робить її кращим вибором для автомобілів, які подорожують бездоріжжям. Вони здатні компенсувати практично всі удари, з якими стикаються під час руху. Крім того, вони допомагають автомобілю проходити повороти, збільшуючи його зчеплення. Як правило, їх встановлюють на автомобілі преміум-класу, оскільки обслуговування цього типу підвіски обходиться недешево.
Тепер, коли ви знаєте різні типи підвісок та їхнє призначення, ви повинні підтримувати їх у належному стані. Як тільки-но ви помітите ознаки їхнього зносу, негайно відправляйте автомобіль на сервісне обслуговування. Якщо ви вчасно помітите це, то зможете звести до мінімуму ймовірність аварії та великих витрат на ремонт.