Зміст:
- Якість автомобільних шин
- Вік автомобільної гуми
- Тиск у шинах
- Азот замість повітря?
- Сезонність шин
- Маркування шин і напрямок
- Коли міняти шини?
- Різновиди зносу гуми
- Порушення розвалу-сходження
Шини є однією з ключових частин автомобіля, оскільки вони з'єднують від 1 до 3 тонн рухомої сталевої маси з асфальтом. Зчеплення з дорогою складається при цьому з 4 ділянок розміром з рекламний буклет. Правильно накачані автомобільні шини працюють за відносно низького тиску, зазвичай близько 2,2 бар, щоб амортизувати пасажирів і одночасно витримувати вагу автомобіля. Чим більше ви накачаєте шини, тим жорсткішою буде їзда.
Напроти, якщо ви недокачаєте шини, ви отримаєте плавніший хід, більшу витрату пального і перегрів гуми. Багато людей їздять із сильно недокачаними шинами, оскільки вони нехтують технічним обслуговуванням і не перевіряють вчасно тиск у шинах. Правильний тиск має вирішальне значення, оскільки він гарантує правильне зчеплення з дорогою, безпеку та ефективність.
Якість автомобільних шин
При купівлі покришок ви можете купити нові або відновлені шини. Відновлені шини - це старі покришки, з яких зняли профіль і наклеїли новий. Вам слід триматися подалі від відновлених шин, тому що вони ненадійні і можуть коштувати вам життя. Що стосується шин, то в більшості випадків правильним є те, що чим більше ви платите і чим авторитетніший бренд, тим краще вони працюють. Саме тому чим дорожчі автомобілі, що проїжджають повз вас вулицею, тим більша ймовірність того, що їхні покришки будуть від таких лідерів у цій сфері як Michelin, Continental, Goodyear, Pirelli, Nokian чи Bridgestone.
Вік автомобільної гуми
Гумові покришки з часом руйнуються. Через 5-6 років гума твердне, і колесо більше не може бути надійним та безпечним. Це особливо актуально в спекотному і сонячному кліматі. Деякі люди навіть захищають свої шини від сонця і зовнішніх впливів за допомогою спеціальних ящиків на колесах. Спорткари та суперкари часто не отримують новий комплект шин вчасно, і, купуючи старі автомобілі, ви часто побачите, що продавці не міняли шини понад 6 років, що, на мій погляд, безвідповідально для спортивних автомобілів та й узагалі для будь-якого авто.
Коли Пол Вокер загинув в автокатастрофі 2013 року на своєму Porsche Carrera GT, слідство дійшло висновку, що на авто були встановлені старі шини, які не забезпечували достатнього зчеплення з дорогою. (Ще одним фактором було перевищення швидкості). Рік і місяць виробництва вигравірувані на боковині вашої покришки. Це 4-значний код, який вказує тиждень виробництва та рік.
Тиск у шинах
Як уже згадувалося, неправильно накачані шини можуть зношуватися нерівномірно, швидше стиратися і погіршувати економію палива. Неправильний тиск у шинах може навіть становити серйозну небезпеку, як показує приклад Chevrolet Corvair. Під час виробництва цього автомобіля тиск мав відрізнятися на 0,7 бар між передніми (1,25 бар) і задніми (1,93 бар) шинами через сильний зсув ваги задньої частини автомобіля і розташованого позаду двигуна з повітряним охолодженням.
Corvair почуватиметься нестійко на швидкості, якщо тиск спереду та позаду однаковий. А це дуже сильно підвищує ризик втрати керування автомобілем під час екстреної ситуації або різкого маневру. Коли у 1965 року вийшла публікація Ральфа Надарса "Небезпечно на будь-якій швидкості", яка звернула увагу на проблеми автомобілебудування та безпеки, у ній йшлося про серйозний ризик аварії через неправильний тиск у шинах.
Повітря, що знаходиться під тиском у шинах, реагує на перепади температури. Гази розширюються від тепла і стискаються від холоду, ось чому попереджувальна лампочка тиску в шинах вашого автомобіля зазвичай загоряється коли настають холода. Якщо у вас старіший автомобіль, то, швидше за все, не буде попереджувальної лампи тиску в шинах, і вам доведеться перевіряти тиск вручну. Рекомендується проводити перевірку не рідше, ніж раз на 3 місяці.
Тиск у шинах вимірюється в PSI, барах або кПа (кілоПаскалях). 100 кПа дорівнюють 1 бару. Виробники автомобілів часто використовують цю одиницю, тому що в ній легше вказувати точні цифри тиску, оскільки її не потрібно розбивати на частки. До того ж, це більш наукова одиниця для вимірювання тиску, як от кВт для кінських сил. Рекомендований тиск у шинах автомобіля має бути надрукований на дверному порозі, всередині лючка паливного бака або в посібнику користувача. Спочатку перевірте розміри шини та максимальний допустимий для них тиск (пишеться на самій покришці), щоб не переборщити. Потім перевірте пороги дверей/лючок паливного бака на правильний тиск повітря згідно з розмірами вашої гуми та навантаження автомобіля.
Азот замість повітря?
Автомобільні шини зазвичай заповнюються стисненим повітрям. Повітря на 78% складається з азоту і трохи менше ніж на 21% з кисню, а решта - це водяна пара, CO2 і невеликі концентрації інертних газів, таких як неон і аргон. Усі шини з часом втрачають тиск, оскільки гази проникають через гуму.
Одним із заходів щодо уповільнення здування є заповнення шин чистим азотом. Азот витікає на 40% повільніше ніж звичайне повітря, внаслідок чого тиск у шинах залишається стабільнішим протягом тривалого періоду часу. Чистий азот краще підтримує потрібний тиск у шинах. Кисень також вступає в реакцію з гумою, проникаючи через неї, що призводить до процесу деградації гуми з часом. Це особливо важливо для класичних автомобілів, оскільки на них їздять нечасто, і шини залишаються на автомобілі набагато довше. Якщо шини заповнені азотом, це зазвичай видно за зеленими ковпачками штока вентиля.
Сезонність шин
Існує три основні категорії автомобільних шин:
- зимові;
- літні;
- всесесезонні.
Основна відмінність між ними полягає у складі гуми. Зимові шини виготовляються з більш м'якої гуми, і вони краще чіпляються за дорогу у холодну погоду. Всупереч поширеній думці, зимові шини не обов'язково повинні мати інший профіль. Це залежить від моделі літньої та зимової шини. Вони можуть мати крихітні гумові канавки ("прорізи") у профільних каналах для кращого зчеплення та відведення снігу. Крім того, малюнок протектора може бути більш грубим і рельєфним для кращого зчеплення на засніжених та забруднених дорогах. Але в іншому вони просто м'якші упорівнянні з літніми або всесезонними шинами. Зимову та літню резину розрізняють не за малюнком протектора, а за символом на боковині.
Зимові шини можна визначити за одним із двох символів на боковині. Символ M+S і символ гори зі сніжинкою у вигляді трьох піків є промисловими стандартами. Якщо жоден із цих символів не відображається, шини не підходять для використання взимку. У кліматичних зонах де взимку випадає сніг, шини слід міняти восени та навесні. У деяких європейських країнах вас можуть оштрафувати якщо ви будете їздити на літніх шинах у зимові місяці. Якщо ви не хочете цього робити, ви можете просто замовити зимові шини в автомагазині та їздити на них влітку і взимку. Однак зимові колеса влітку будуть швидше зношуватися через м'якший склад гуми. У стрітрейсингу часто використовують зимові шини, бо вони краще чіпляються за дорогу.
Що стосується всесезонних шин, то такі колеса не рекомендується використовувати ні взимку, ні влітку. Чому? Вони м'якші за літні, (мають бути м'якими для правильної роботи взимку), але твердіші за зимові покришки (щоб не стиратися за сезон-два в теплу пору року). Купуючи "всесезонку", ви отримаєте погане зчеплення взимку на зледенілому асфальті та надміру м'яку гуму влітку, яка "танутиме" на дорозі набагато швидше за спеціально розроблену для спеки гуму - літню.
Маркування шин і напрям
Набір букв і цифр на боковинах шин може здатися складним, але все доволі просто якщо розуміти на що дивишся. Здебільшого вони дають вам інформацію про розмір і обмеження швидкості. На ваших колісних дисках може використовуватися тільки декілька розмірів шин. Якщо ви не підберете правильну шину, ви також ризикуєте тим, що ваш спідометр перестане показувати точні значення. Якщо у вас шина більшого розміру, ваш спідометр показуватиме меншу швидкість, ніж ви їдете насправді.
Крім того, обираючи ту чи іншу гуму, слід звернути увагу чи має гума напрямок (Rotation). Вона вказується на боковині кожного колеса написом і стрілочкою що вказує правильний бік обертання. Такі шини слід встановлювати тільки в правильному напрямку з огляду на їхні конструктивні особливості.
Обовʼязково проконсультуйтеся з керівництвом по експлуатації автомобіля щодо вибору правильного розміру шин.
Коли міняти шини?
Заміну шин слід проводити якщо профіль становить менше 2 мм. Ви можете виміряти товщину протектора штангенциркулем або зробити тест на монету. Тест з монеткою - це простий прийом що допоможе вам визначити необхідність заміни шин. Просто переверніть її догори ногами і вставте між протекторами шин. Якщо ви живете в Європі, то можете використовувати монету в один євро. Ширина золотого краю монети становить рівно 3 міліметри. Вставте монету в профіль шини. Якщо золотий край закритий, у вас все ще є принаймні 3 міліметри профілю. Якщо ви бачите трохи золотого краю, настав час замінити шини.
Нова резина що продається в США і Європі, зобов'язана мати індикатори, вмонтовані в малюнок протектора, що йдуть поперек протектора шини і називаються смугами зносу. Коли шини зношуються до такої міри, що смужки зносу опиняються на одній висоті з протектором, вони більше не відповідають вимогам щодо мінімальної глибини протектора, і тоді шину необхідно замінити.
Різновиди зносу гуми
Якщо шини неправильно вирівняні (відбалансовані), вони швидше зношуються, перегріваються і починають стиратися в одному місці. Це також може становити потенційну небезпеку. Крім того, вони зношуються нерівномірно відносно одна одної, що тягне за собою більші витрати на новий повний комплект шин.
Це може дорого обійтися в довгостроковій перспективі, тому необхідно стежити за характером зносу. Найпоширенішою ознакою перекосу є порушення балансування шин. При неправильному балансуванні коліс, резина зношується по внутрішньому або зовнішньому краю. На малюнку вище показано класичний приклад неправильного регулювання коліс.
Порушення розвалу-сходження
Іншою поширеною формою зносу шин при порушенні роботи підвіски є розвал-сходження. Розвал-сходження - це вертикальний кут нахилу колеса по відношенню до землі. В ідеалі він має становити 90 градусів. Розвал-сходження зазвичай призводить до нерівномірного зносу шини, як показано на малюнку нижче. Тут чітко видно кут зносу або підвищений знос за профілем зліва направо.
Підводячи підсумок, можна сміливо стверджувати, що при правильному налаштуванні підвіски і режимі експлуатації ваш новий комплект гуми прослужить не один сезон. А покупка всесезонної гуми не є оптимальним рішенням, тоді як правильно буде купувати два комплекти - зимову для зими і літню для літа. Так і прослужить вона довше, і "працювати" буде краще. Про це вам скаже будь-який автомобільний експерт або ентузіаст. Прочитавши ці рекомендації та роз'яснення, ви дізналися що потрібно для правильного вибору та обслуговування шин на вашому автомобілі.